Pogoda w dniu Koncert Jesiennego, który odbył się w sobotę 19 listopada 2022 r. przywitała nas zimową aurą. Spadł śnieg, a siarczysty mróz nie odpuszczał. W ciągu 14 lat działalności naszej Szkoły tylko jeden z Koncertów Jesiennych odbywał się w podobnych warunkach. Było to w roku 2017. Do szyb sali koncertowej w Pałacu Fangora w Powsinie zaglądały pięknie ośnieżone drzewa podkreślające pełną ciepła atmosferę jaka panowała podczas koncertu. Tegoroczny Koncert Jesienny otworzył sezon artystyczny naszej Szkoły w roku szkolnym 2022/2023. Odbył się w zabytkowym Pałacu Szustra w Warszawie, gdzie koncertowali i koncertują najwybitniejsi artyści. Mieści się w nim także siedziba Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego.
Pałac Szustra
Pałac Szustra to neoklasyczny budynek położony w samym sercu Warszawy. Został zbudowany na początku XIX wieku i od tego czasu stał się jedną z ikon miasta.
Zimą, kiedy śnieg pokrywa miasto, Pałac nabiera magicznej jakości. Gdy zbliżasz się do Pałacu otulonego śniegiem, budynek wydaje się mienić miękkim światłem. Biała fasada Pałacu tworzy niezwykły efekt wizualny. Stojąc przed Pałacem, można dostrzec misterne ornamenty fasady budynku.
Wielkie wejście obramowane jest dwoma imponującymi kolumnami ozdobionymi rzeźbami i innymi elementami dekoracyjnymi. W śniegu te szczegóły jeszcze bardziej się wyróżniają, dzięki czemu Pałac wydaje się jeszcze bardziej okazały i majestatyczny.
Występy
Obok pięknej sali koncertowej w Pałacu Szustra znajduje się również urokliwa sala, w której uczniowie oczekują na swój występ. Nauczycielka fortepianu, Hanna Malaszka, czuwa nad rytmicznym pojawianiem się na estradzie kolejnych solistów.
Tradycyjnie koncert rozpoczęła Chuchu, uczennica Piotra Nermera, która zagrała piosenkę „Pod górką” z repertuaru rosyjskiej pedagogiki skrzypcowej.
Z klasy fortepianu Julii Lewiuk wystąpili:
- Roma Fiderkiewicz, która zagrała Walczyka Ludmiły Bas,
- Eliza Angevin wykonała Menuet Józefa Haydna oraz Menuet Jana Sebastiana Bacha
- Jeremi Filar wystąpił z Etiudą Ludwika Schytte,
- Helenkę usłyszeliśmy w utworze zatytułowanym Gracioso Corneliusa Gurlitta
- Z rodziny Państwa Sobków usłyszeliśmy Basię, która zagrała utwór Roberta Schumanna „Śmiały jeździec” . W wykonaniu jej mamy, Pani Katarzyny, usłyszeliśmy Menueta Leopolda Mozarta.
Ponadto wystąpili:
- Kan Kan, która wykonała Menuet g-moll Jana Sebastiana Bacha oraz Gillocka Tarantellę e-moll
- Zoriana Poladko-Alleyne zagrała motyw wiodący z utworu „Peer Gynt” Edwarda Griega zatytułowany „Poranek”
- Szymon Szysz, w wykonaniu którego usłyszeliśmy Walca cis-moll, op 64 nr 2
Z klasy fortepianu Hanny Malaszka wystąpili
- Jakub Grzyb, który zagrał Menueta Johanna Kriegera
- Emil Kozieł, którego usłyszeliśmy w utworze Edwarda Griega „W grocie króla gór”
Z klasy skrzypiec Zofii Zwolińskiej wystąpili:
- Jadzia Wichary, która zagrała piosenkę z repertuaru rosyjskiej pedagogiki skrzypcowej zatytułowaną „Pod górką”
- Hanyu Lang, która zagrała Sarabandę d-moll Giuseppe Tartiniego
- Emily Chandler, która zagrała „Pieśń bez słów” Feliksa Mendelssohna-Bartholy
Koncert uczniów naszej Szkoły zakończył występ Hanyu Lang. W jej wykonaniu usłyszeliśmy III część Koncertu a-moll Antonio Vivaldiego.
Zakończenie koncertu
Miłą niespodziankę sprawiła nam była uczennica Zofii Zwolińskiej – Ella Bai, która, na jej zaproszenie, wystąpiła za dwoma utworami na skrzypce solo – Jana Sebastiana Bacha Adagio z I Suity g-moll oraz Etiudę op 18 nr 2 Henryka Wieniawskiego. W tym ostatnim utworze mogliśmy usłyszeć również obecną nauczycielkę Elli – Panią Joannę Okoń, która wykonała towarzyszącą partię skrzypcową tego utworu. Pani Joanna Okoń jest również byłą uczennicą Zofii Zwolińskiej.
Po koncercie Zofia Zwolińska pogratulowała uczniom występów solowych, podziękowała nauczycielom za pracę z uczniami i specjalne podziękowania skierowała do Rodziców i Dziadków solistów, dzięki których opieka i wspomaganie w domu przy pracy nad programem przygotowywanym na koncert przyniosło tak artystycznie udany efekt.
Dlaczego występy na koncertach szkół muzycznych to świetne ćwiczenie
Występowanie na koncertach w szkole muzycznej może być świetnym ćwiczeniem różnych umiejętności. Nauka i wykonywanie muzyki wymaga skupienia i koncentracji umysłowej. Te umiejętności są niezbędne dla rozwijania funkcji poznawczej i mogą pomóc w trenowaniu zdolności pamięciowej, zdolności rozwiązywania problemów i ogólnego funkcjonowania mózgu. Występowanie przed publicznością może być stresujące, ale może być również okazją do wypracowania mechanizmów radzenia sobie ze stresem i niepokojem. W pewnym stopniu może to być pomocne dla osób, które zmagają się z lękiem w innych dziedzinach życia. Tak zwana trema staje się z czasem stymulacją do bardziej udanych występów. Często się zdarza, że uczniowie naszej Szkoły na koncertach grają lepiej niż na lekcjach, czy na próbach przed koncertem
Muzyka jest formą wyrażania siebie w ekspresji artystycznej. Występowanie przed publicznością jest specyficznym sposobem komunikowania emocji i pomysłów. Może to mieć działanie katartyczne i terapeutyczne, a także pomóc w budowaniu pewności siebie i poczucia własnej wartości. Wiele koncertów w szkole muzycznej obejmuje również występy w zespołach np. w zespole unisono, lub duetach, co wymaga współpracy i gry zespołowej. Może to pomóc rozwinąć postawy społeczne, komunikacyjne i poczucie wspólnoty.
Ogólnie rzecz biorąc, występowanie na koncertach w szkole muzycznej może przynieść szereg korzyści fizycznych, psychicznych i emocjonalnych. Może to być również świetny sposób na podtrzymanie aktywności i zaangażowania w rozwijaniu nowych umiejętności i łączenie się z innymi miłośnikami muzyki.
Koncert Jesienny to wyjątkowe wydarzenie
„Koncert Jesienny 2022” to wyjątkowe wydarzenie, którego charakter zależy od kontekstu. Może to być koncert muzyczny, na którym występują artyści, którzy kojarzą się z jesienną porą roku, albo koncert charytatywny organizowany na rzecz potrzebujących w okresie jesieni. Jesień to pora roku, która kojarzy się z barwnymi liśćmi, chłodem i melancholią, ale też z ciepłą herbatą i ciepłymi swetrami. Dlatego koncert jesienią może być okazją do stworzenia wyjątkowego klimatu, który wprowadzi publiczność w ten nastrój.
Sylwetki kompozytorów z tego koncertu
Muzyka klasyczna jest nie tylko piękna, ale także pełna historii i fascynujących postaci, których życie i twórczość mogą inspirować i wzbogacać nasze życie.
Twórczość Józefa Haydna
Józef Haydn był jednym z najważniejszych kompozytorów okresu klasycznego i uważany jest za jednego z twórców podwalin muzyki symfonicznej, operowej i kameralnej. Tworzył w XVIII wieku głównie dla arystokracji i kościoła, co miało wpływ na charakter jego muzyki.
Haydn jest znany przede wszystkim jako twórca symfonii. Kompozytor kameralistycznych kwartetów smyczkowych oraz oper. Jego muzyka charakteryzuje się klarownością, elegancją i prostotą, pozostając jednocześnie bardzo wyrazistą i pełną emocji.
Jego symfonie, takie jak Symfonia nr 94 Surprise czy Symfonia nr 45 Pożegnalna, są bardzo popularne i do dziś wykonywane na całym świecie. Haydn stworzył także wiele kameralistycznych utworów, m.in. kwartety smyczkowe czy tria fortepianowe, które do dziś są powszechnie grane i uwielbiane przez słuchaczy muzyki klasycznej.
W swoich operach Haydn skupiał się na stworzeniu lekkiej, komediowej atmosfery, a także na wykorzystaniu elementów ludowych. Jego opery, takie jak „Lo speziale” czy „L’infedeltà delusa„, cieszyły się popularnością w swoim czasie i są wciąż wykonywane w operowych teatrach na całym świecie.
Muzyka Edwarda Griega
Podczas koncertu jesiennego mogli Państwo usłyszeć Poranek. Edward Grieg (1843-1907) był norweskim kompozytorem i pianistą, który jest znany głównie z powodu swojej muzyki fortepianowej, a zwłaszcza z dzieła „Peer Gynt”.
„Peer Gynt” to muzyka skomponowana do sztuki Henrika Ibsena i obejmuje wiele słynnych utworów, takich jak „Poranek”, „In the Hall of the Mountain King” czy „Arabian Dance”. Muzyka ta charakteryzuje się romantycznym klimatem, w którym łączą się piękne, liryczne melodie z elementami norweskiego folkloru.
Grieg jest również znany ze swoich utworów na fortepian, w tym „Koncertu fortepianowego a-moll”, który uważany jest za jeden z najważniejszych koncertów fortepianowych napisanych w XIX wieku. Inne słynne utwory fortepianowe Griega to m.in. „Pieśń Solvejgi”, „Wiosna” czy „Noce letnie”.
Ponadto, Grieg stworzył wiele dzieł kameralnych, takich jak sonaty skrzypcowe czy kwartety smyczkowe, oraz pieśni wokalnych. Jego muzyka charakteryzuje się wyraźnymi wpływami skandynawskiego folkloru, romantyzmu i impresjonizmu, co sprawia, że jego twórczość jest wyjątkowa i niepowtarzalna.