Tegoroczny Koncert Doroczny naszej Szkoły odbył się w wyjątkowo wczesnym terminie, bo 2 czerwca 2024 roku. Wraz z nadchodzącym niebawem latem zawitała do nas aura burzowa. Dlatego, Koncert Doroczny rozpoczął się w momencie, w którym nad Warszawą rozpętała się gwałtowna burza. W trakcie koncertu pioruny trzaskały za oknem, a deszcz obfitujący w rytmiczne krople podkreślał emocje muzyki. Mimo niesprzyjającej pogody uczniowie dali z siebie wszystko, prezentując niezapomniane występy.
Jeden z nauczycieli nawet żartobliwie stwierdził, że mieliśmy prawdziwe nagłośnienie koncertowe w akompaniamencie pogody. Na szczęście, wszyscy uczestniczy zdążyli się już zgromadzić w sali koncertowej.
Sala była wypełniona po brzegi i wszyscy soliści, mimo mijającego właśnie długiego weekendu poprzedzającego datę Koncertu, pojawili się na estradzie.
Z klasy Fortepianu Hanny Malaszka wystąpili:
- Julian Farafonow, który zagrał melodię ludową „Siedzi sobie zając pod miedzą”;
- siostra Juliana, Klara, zagrała fragment uwertury do opery „Wilhelm Tell” Giacomo Rossiniego
- Marcelina Rytel zagrała fragment słynnego „Cancan” Jacques Offenbacha
- Melania Mayanowa wystąpiła z miniaturą Feliksa Rybickiego „Pierwsze kroki”
- Gaję Juchniewicz usłyszeliśmy w „Bajeczce” z repertuaru pedagogiki fortepianowej
- Hania Kaczmarska wykonała w duecie z Panią Profesor utwór Janiny Garścia „Na fujarce” oraz solo dwie miniatury Dawida Bruce „Plim plik” i „Zaklęty wąż”
- Jaceka Dardzińskiego usłyszeliśmy w Etiudzie C-dur Karla Czernego oraz w „Piosence kota” Borysa Sawieliewa.
- Jeremi Filar wykonał adaptację fortepianową „Serenady” Franciszka Schuberta
- Zofię Garczyńską usłyszeliśmy w utworze Feliksa Rybickiego „Melodia Góralska” oraz w Etiudzie Ludwika Schytte
Klasę fortepianu Julii Lewiuk reprezentowali:
- Staś Przydacz – we fragmencie „Galopu” Jacques Offenbacha
- Kan Kan – w „Serenadzie Hiszpańskiej Jose Ferrera
- Basia Sobka wykonała dwa utwory : Astora Piazolli Duo z Midsummer Night’s Dreame
- oraz Johana Straussa Walca z „Opowieści Lasku Wiedeńskiego”
Z klasy fortepianu Anastazji Serayi wystąpiła Amelia Górecka, która zagrała utwór ze zbioru Wiliarda Palmera – „Rockin’ Half Steps”
Z klasy fortepianu Tatiany Fedczun wystąpiła Zoriana Poladko z utworem Ludwika van Beethovena „Dla Elizy”
Klasa skrzypiec Piotra Nermera:
- Hua Wang, który zagrał „Balladę” Charlsa Dancli
- Weronika Brona, która wykonała „Pieśń Bez Słów” Feliksa Mendelsohnn-Bartholly
Z klasy Zofii Zwolińskiej wystąpili:
- Staś Przydacz, który zagrał „Korowód” Natalii Bakłanowej
- Tosia Rytel która wykonała „Romans” Natalii Bakłanowej.
Akompaniowała skrzypkom Tatiana Fedczun.
Występy solistów zapowiadała Berenika Zwolińska.
Zakończenie roku
Na zakończenie koncertu dyrektor Zofia Zwolińska podkreśliła jak wielką rolę w dorosłym życiu każdego ucznia przyniesie doświadczenie występów na estradzie. Wskazała na unikatowość podejścia szkoły do rozwijania talentów muzycznych oraz wyraziła dumę z postępów, jakie uczniowie poczynili podczas koncertu dorocznego. W naszej Szkole, w przeciwieństwie do trendów jakie panują obecnie w szkolnictwie artystycznym, kładziemy nacisk przede wszystkim na rozwój muzyczny uczniów, na kształtowanie muzykalności w kontakcie z instrumentem.
Dlatego też, w czasie występów, to linia muzyczna prowadzi młodych solistów, eliminując wszelkie niepowodzenia jakie mogłyby się im wydarzyć na estradzie. W ten sposób, w miarę częstych występów, budujemy doświadczenie estradowe uczniów.
A to właśnie w życiu dorosłym pozwala na swobodę wypowiedzi przed szerokim audytorium, buduje poczucie wartości i pewność siebie. Z głębokim przekonaniem stwierdziła, że sztuka muzyki ma moc kształtowania nie tylko umiejętności muzycznych, lecz także charakteru i postawy wobec świata.
Następnie, przed publicznością wystąpili grupowo jeszcze raz wszyscy soliści wraz z nauczycielami i zostali nagrodzeni przez publiczność gromkimi oklaskami. Pani Dyrektor podziękowała nauczycielom za tak udaną i pełną oddania pracę z uczniami, powinszowała uczniom za tak udane występy i zwróciła się również z podziękowaniami do Rodziców i Dziadków za opiekę w kształceniu muzycznym swoich Pociech w naszej Szkole.
Wieczór zakończył się pięknym występem zespołu w wykonaniu uczniów, nauczycieli i solistów. Ich harmonijne melodie wypełniły salę ciepłem i radością, pozostawiając wszystkich pod wrażeniem ich talentu i poświęcenia.
Burza za oknami już minęła i wszyscy, w poczuciu dużej radości z udanego koncertu, rozeszli się do domu.
Mimo nieoczekiwanych problemów pogodowych, jak mówią, przedstawienie musi trwać. Uczniowie zaprezentowali nie tylko swoje umiejętności techniczne, ale także umiejętność adaptacji i rozwoju w niezbyt idealnych warunkach. Gdy deszcz uderzał w okna sali koncertowej, wydawało się, że sama natura zapewnia efekty dźwiękowe zapewniające wciągające wrażenia muzyczne. Tegoroczny Koncert Doroczny zostanie zapamiętany nie tylko ze względu na swój wyjątkowy talent, ale także za to, że stawił czoła prawdziwym burzom, aby wspólnie tworzyć piękną muzykę.
Czemu koncerty są kluczowe dla rozwoju uczniów?
Koncerty doroczne stanowią istotną część kalendarza wydarzeń w szkołach muzycznych, odgrywając kluczową rolę w rozwoju artystycznym i edukacyjnym uczniów. Dla uczniów Unisono te wyjątkowe koncerty to nie tylko okazja do prezentacji umiejętności muzycznych, lecz także ważny element formacji artystycznej oraz możliwość zdobycia cennego doświadczenia scenicznego.
Jednym z głównych powodów, dla których koncerty doroczne są tak istotne dla uczniów szkół muzycznych, jest możliwość zaprezentowania własnego postępu w nauce gry na instrumencie lub śpiewu. Przygotowanie się do publicznego występu wymaga od ucznia skupienia, determinacji oraz ciężkiej pracy nad repertuarem. To ważne wyzwanie stawiane przed uczniami, które pomaga im rozwijać umiejętności techniczne i interpretacyjne.
Ponadto koncerty doroczne pozwalają uczniom na przełamanie tremy i budowanie pewności siebie na scenie. Prezentacja swoich umiejętności przed publicznością to nie tylko sprawdzian techniczny, ale także próba działania pod presją i kontrolowania emocji. Uczestnictwo w koncertach pozwala przekuć tę tremę w pozytywną energię oraz cieszyć się muzyką i kontaktem z widzami.
W kontekście edukacyjnym koncerty doroczne mają ogromne znaczenie dla rozwoju słuchacza wrażliwości muzycznej oraz kształtowania jego gustu. Zapoznanie się z różnorodnym repertuarem prezentowanym podczas koncertów pozwala poszerzać horyzonty muzyczne oraz odkrywać nowe gatunki i style muzyczne. To nieoceniona okazja do eksploracji świata dźwięków i poszerzania swojej pasji i zainteresowań muzycznych.
Dodatkowo, koncerty doroczne stanowią doskonałą okazję do integracji społecznej oraz budowania więzi między uczniami szkoły muzycznej. Wspólne przygotowania do występu, dzielenie się radami i wsparciem koleżeńskim sprzyjają tworzeniu atmosfery współpracy i wzajemnego wsparcia. Koncerty to także momenty obcowania ze sztuką w jej najpiękniejszej formie – łączące ludzi poprzez emocje wywoływane przez muzykę.
Dla nauczycieli Unisono organizacja koncertów dorocznych to nie tylko sposobność do prezentacji osiągnięć swoich podopiecznych, lecz także okazja do promocji placówki oraz budowania relacji z rodzicami uczniów. Poprzez udział w takich wydarzeniach rodzice mogą śledzić postępy swoich dzieci oraz docenić pracę włożoną przez nauczycieli w ich rozwój artystyczny.
Zapraszamy do przeczytania relacji z innych koncertów: